Reglementen

ALGEMEEN REGLEMENT 2020

1. Er mag worden gevist conform de Nederlandse Visserijwetgeving met uitzondering van de navolgende verenigingsbepalingen. Er kan op géén enkele wijze gebruikgemaakt worden van de mee vis toestemming op onze verenigingswateren.

2. Het is niet toegestaan; om gemotoriseerde voertuigen en fietsen, (m.u.v. een fiets met een fietskar) langs het water mee te nemen. Deze behoren geparkeerd te worden langs de straat, op de parkeerplaats of in de parkeervakken. Op de toegangsweg naar put 1 en 2 naast de flat is parkeren verboden. Laden en lossen is toegestaan, hiervoor geldt een maximale tijd van 30 minuten.

3. Het is verboden om (huis)dieren mee te nemen naar de waterkant tijdens het vissen. Ook is het niet toegestaan om bomen, struiken, oever- en waterplanten, en of oevers op enige wijze te beschadigen.

4. Er mag niet gebarbecued en/of een open vuur worden gemaakt. Het is verboden om overlast te veroorzaken in welke vorm dan ook. De sportvisser is persoonlijk aansprakelijk voor zijn/haar handelingen.

5. Het nachtvissen met een kampeermiddel, niet groter dan 2,8 bij 2,2 meter, is alleen toegestaan met een nachtvispas van H.S.V. de Waalkanters in combinatie met een geldige vispas dit geldt voor visput 1 & 2.
Het nachtvissen voor leden jonger dan 16 jaar is zonder begeleiding van een volwassen lid verboden.
Voor visput 3 (Metropole put) is nachtvissen verboden, hiervoor geldt dat er gevist mag worden van zonsopkomst tot zonsondergang. Tevens is het gebruik van kampeermiddelen verboden.

6. Het is verboden zich met boten op het water te begeven, m.u.v. radiografisch bestuurde boten in visput 1 en 2 alleen bedoelt voor visdoeleinden. Voor visput 3 (de Metropole put) is dit niet toegestaan.

7. De sticker op de vispas voor de derde hengelvergunning en nachtvis vergunning is niet van toepassing voor de wateren van H.S.V. de Waalkanters. Vissen met meer dan twee hengels is verboden.

8. Het is verboden; te vissen en/of te voeren met gekleurde maden. Voor visput 3 (Metropole put) is langer te vissen dan met 20 meter lijn met welke hengel dan ook en te vissen met haken met een weerhaak verboden. Maximale haakgrootte nr. 10. Gevlochten lijn verboden, nylon draad mag niet dikker zijn dan 0,25 mm.

9. Voor snoek en snoekbaars geldt een gesloten tijd van 1 maart tot 1 september. Voor visput 3 (Metropole put) is dit voor het hele jaar een gesloten tijd. Er mag slechts met één hengel worden gevist indien die beaasd is met dode vis, stukjes vis, of kunstaas groter dan 2½ cm. Vissen op snoek en snoekbaars met levend aas is verboden.

10. Tijdens wedstrijden mag er niet gevist worden, mits u zich heeft aangemeld als deelnemer voor de wedstrijden.

11. Voor alle visputten geldt een meeneemverbod voor alle vissoorten.

12. Voor het vissen op karper is men verplicht een onthaak mat te gebruiken. Bewaarzak verboden. Men mag geen gebruik maken vast lood, gevlochten lijn inclusief voorslag. Noten, pinda’s en niet gekookte mais als voer is tevens verboden te gebruiken. Niet in twee putten tegelijk en/of op meerdere stekken tegelijk te vissen. Vis overzetten naar een andere put is niet toegestaan. Een leefnet is alleen toegestaan tijdens een officieel geplande wedstrijd. Leef-/schepnet dient fijnmazig te zijn. Tevens bent u verplicht om een schoon en droog leef-/schepnet bij te hebben ter voorkoming van de overdracht van bacteriën.

13. De visplek dient schoon achter gelaten te worden. Klein afval dient men mee te nemen of in de daarvoor bestemde afvalbakken te deponeren m.u.v. van overgebleven voederresten, dat trekt ongedierte aan. Overig afval dient men mee naar thuis te nemen.

14. Een nieuw lid dient bij controle zijn/haar geprinte voorlopig bewijs van lidmaatschap te kunnen tonen.
Dit is via de telefoon niet geldig.

15. H.S.V de Waalkanters stelt zich niet aansprakelijk voor schade in welke vorm dan ook.

16. Diegene die zich niet aan de bovengenoemde regels houdt, wordt geacht zonder vergunning te vissen, (artikel 21 van de Visserijwet) en in strijd met de toegangsregels aanwezig te zijn (Artikel 461 Wetboek Van Strafrecht). Hij/zij zal bij meerdere waarschuwingen/overtredingen zijn/haar vispas moeten inleveren. Overtredingen uit het verleden wegen ook mee.

Een ieder die lid is van H.S.V. de Waalkanters behoort de verenigingsbepalingen te kennen en zich hier naar te gedragen.

Het bestuur van H.S.V. de Waalkanters